søndag 25. august 2013

OPPSKRIFT på Sitron & Lakris Cupcakes...

...fant jeg på {Det Søte Liv} her om dagen.
Den hørtes såååååååååå fristende ut, da jeg elsker lakris.
Så i dag har jeg laget de og de var veldig friske og gode!!
 
 
De ble ikke tipp topp hverken på utseende eller konsistens,
så det tar jeg med meg til neste gang de skal bakes.
Bunnen kunne stått noen minutter lenger i ovnen,
lakrisfløten må være heeeeeeelt avkjølt før det faktisk blir krem og jeg skal bruke
en annen tipp for å få finere krem på toppen.
 
 
Sitroncupcakes:
3 egg
2,5 dl. sukker
1 ts vaniljesukker
100 gram smør
1 dl. melk
2 ts bakepulver
3,5 dl. hvetemel
saft og skall av 1 sitron
 
Lakris-/sitronfluff:
3 dl. kremfløte
4 stk. gule kick-karameller
 
 
Fremgangsmåte:
 
Sitroncupcakes
Smelt smør.
Pisk egg og sukker til eggedosis, og pisk deretter inn vaniljesukker
Bland det smeltede smøret i melken.
Sikt mel og bakepulver.
Rør smørmelken i eggedosisen vekselsvis med det tørre.
Vend tilslutt inn presset sitronsaft og revet sitronskall.
 
Sett papirformer i muffinsbrett og fyll deigen i formene så de blir 2/3 fulle.
Stekes midt i ovnen på 175 grader i ca. 15 minutter.
Avkjøles helt.
 
Lakris-/sitronfluff
Kok opp kremfløten i en kjele.
Ta kjelen av platen og tilsett oppdelte kick-karameller.
Rør til lakriskaramellene har løst seg helt opp.
Dette tar tid så vær tålmodig.
Pass på at fløten med karamellene ikke begynner å koke,
da kan blandingen skille seg.
 
Avkjøl lakrisfløten i kjøleskap til den er helt kald (gjerne natten over).
Pisk opp den kalde fløten til en luftig krem.
 
Fyll lakrisfluffkremen i en kakesprøyte og sprøyt lekre topper på hver cupcake.
 
Tips:
Jeg må steke mine cupcakes lenger enn 15 minutter, da de ikke var gjennomstekte på den tiden.
Bryt eller skjær opp kick-karamellene i supersmå biter, da smelter de raskere.
Lakrisfløten må avkjøles flere timer i kjøleskap.
Jeg forsøkte å lage krem etter at de hadde stått ca. 1 time i kjøleskap men da ble det faktisk ikke til krem.
 
 
Nok en fin dag i dag!
Jentene har badet i og lekt i vannsprederen sammen med venninner og jeg har nesten
sittet pal på terrassen i hele dag- herlig å ikke gjøre noen ting...
 
Ha en fin kveld!
Klemmer fra
Hilde Pernille
 
 
 

1 kommentar:

  1. Det hørtes og såg veldig godt ut:)herlig med fine dager med sol og varme for det fortjener vi:)
    Ny fin veke til deg!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett

På grunn av mye spam-kommentarer, er jeg nødt til å ha ordrebekreftelse på kommentarene- beklager dette.
Håper du likevel legger igjen spor etter deg.
Det settes stor pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...